Saturday, July 2, 2011

Raudah 'Taman Syurga' di Masjid Nabawi Madinah.



'RAUDAH' - Taman Syurga (Karpet warna Kuning Kelabu)



'Raudah' yang dimaksudkan disini adalah nama lokasi yang ada dalam Masjid Nabawi, yaitu antara Makam Rasul dan Mimbar, luasnya  lebih kurang 144 meter persegi dan penandanya adalah karpet yang berwarna kuning kelabu dengan ukiran yang khas dan lantainya dilapisi permaidani lembut yang sangat cantik dan unik.

Raudah juga disebut “Taman Syurga” berdasarkan pada hadis Nabi SAW :
“Diantara rumahku dan mimbarku adalah sebahagian Taman Syurga”- (Muttafaq ‘Allaih)

Pengertian raudah sebagai ‘Taman Syurga’ pada hadis di atas terdapat beberapa pendapat para ahli, antara lain adalah seperti berikut :

1. Bahawa Allah SWT menurunkan rahmatNya dan sebagai kebahagiaan di tempat
itu, kerana di tempat itu dilakukan zikir dan pengabdian diri kepada Allah, yang kerananya tentu saja dijanjikan syurga.

2. Tempat itu kelak setelah kiamat benar-benar akan dipisahkan oleh Allah ke surga, sehingga  ia menjadi sebahagian dari taman surga yang hakiki.

3. Orang-orang yang pernah berdoa di Raudah akan melihatnya di Surga.

LUAS RAUDAH :

Sesuai dengan hadis Nabi yang menyatakan bahwa letak Raudah adalah di antara rumah dan mimbar makam beliau, maka luas raudah itu berdiameter sekitar 22 meter x 15 meter, yakni jarak antara rumah Nabi dan Mimbarnya kurang lebih 22 meter dan panjang belakang kurang lebih 15 meter.

DOA MUSTAJAB :

Raudah adalah salah satu tempat yang makbul untuk berdoa, karenanya sentiasa dipenuhi oleh jamaah.Kalau ingin solat subuh di Raudah, kita harus bangun dan berangkat ke Masjid jam 3.00 pagi.Tempat itu menjadi rebutan diantara jamaah lelaki.Jamaah wanita tidak dapat bersembahyang fardu disini karena seluruh saf diisi jemaah lelaki. Jamaah wanita diberi kesempatan untuk sholat sunat pada “Waktu Dhuha”, dari pagi sampai menjelang waktu Zuhur.

SHOLAT DI RAUDAH :

Jamaah lelaki yang ingin sholat disini berusahalah datang pada tengah hari sekitar jam 11am, ketika Raudah ditutup untuk jamaah wanita, dan waktu jamaah wanita kembali ke safnya tanda waktu zuhur akan tiba itulah saf raudah dikembalikan kepada Jamaah lelaki.

Pada waktu itu “sekatan” dilepaskan, jamaah lelaki berlumba-lumba menuju tempat itu, jangan berebut-rebut..jaga displin diri dan sentiasa ingat 'ALLAH'...Insyaallah ada kelapangan tempat untuk kita solat.

TIANG-TIANG RAUDAH :

Seperti terlihat pada keterangan gambar bahawa di Raudah terdapat beberapa tiang (Usthuwaanah) yang penting. Berikut ini dijelaskan tentang tiang-tiang tersebut.

1. Tiang Siti Aisyah.Tiang ini yang disebut usthuwaanah Aisyah terletak ditengah Raudah, yakni tiang yang ketiga dari mimbar dan dinding makam Rasulullah. Di tengah tiang ini terdapat tulisan dalam bahasa arab: (Usthuwaanah Aisyah).

2. Tiang Taubah. Disebut juga dengan Usthuwaanah Attaubah. Tiang Attaubah ini terletak diantara tiang Aisyah dan tiang As-sarir (Dinding Makam Rasulullah). Tiang ini terkenal juga dengan nama Tiang Abu Lubabah (Usthuwaanah Abu Lubabah).

3. Tiang As-sarir (usthuwaanah As-sarir) kata As-sarir artinya ‘tempat tidur’. Tiang Assarir letaknya disebelah timur (disamping) tiang Attabah, memempel dengan dinding makam Rasulullah SAW.

4. Tiang Al-haras (Usthuwaanah Al-Haras). Tiang ini terletak menempel pada dinding makam Rasulullah SAW sebelah utara dari    tiang as-sarir. Tiang ini bersejarah karena disitulah para sahabat mengawal nabi Muhammad SAW dan menjadika ntempat itu    sebagai pos keamanan untuk menjagi keselamatan dan keamanan rasulullah hingga datang jaminan
keamanan dari Allah untuk    Rasulullah SAW melalui firmannya,“Allah memelihara engkau dari gangguan manusia” (surah Al-Maa’idah Ayat 67).

5. Tiang Al-Wufud (usthuwaanah al-wufud). Tiang ini terletak paling utara dari tiang Assarir dan       tiang Al-haras.    Letaknya menenpel dengan dinding makam Rasulullah SAW. Tiang Al-Wufud ini asalnya adalah tempat Rasulullah SAW menerima    tamu pentingnya, baik petinggi-petinggi Arab maupun orang-orang mulia dan terkemuka dari para sahabat.

Semua tiang-tiang bersejarah itu hingga kini masih tetap dipelihara dan ada di tempatnya.Setiap jamaah yang mengunjungi Masjid Nabawi dapat menyaksikannya.

Kepada Para Tetamu Allah,Jemaah Haji/Umrah : Jangan lepaskan peluang untuk solat sunat,berdoa,bermunajat dengan ALLAH didalam kws 'Raudah' (Taman Syurga) ini.

Wullahualam.....


'Raudah' - di Majid Nabawi Madinah












1 comment:

  1. bila la aku nk dpt pi situ. ada dgr2 jugak bapak aku bercerita psl taman ni..

    ReplyDelete